طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، بیمارستان بخشی جدایی ناپذیر از یک سازمان پزشکی و اجتماعی می باشد که وظیفه فراهم نمودن مراقبت کامل سلامت شامل اقدامات درمانی و اقدامات پیشگیری در جمعیت را بر عهده دارد و در کنار این اقدامات، خدمات سرپایی جهت خانواده ها و محیط زندگی شان فراهم می سازد. همچنین مرکزی جهت آموزش کارکنان سلامت و مرکزی جهت پژوهش و تحقیق می باشد.
طبق “آیین نامه نحوه تاسیس بیمارستانهای وزارت بهداشت”، بیمارستان مؤسسه‌اي پزشكي است که با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با استفاده از امکانات تشخیصی، درمانی، بهداشتی و آموزشی و تحقیقاتی به منظور درمان و بهبود بیماران سرپايي و بستری به صورت شبانه روزی تاسیس می گردد.

بيمارستانها به عنوان يكي از مهمترين ارگان نظام سلامت كه وظيفه ارائه خدمات تشخيص درماني و بازتواني ايمن و اثر بخش را براي حفظ و ارتقاءسلامت آحاد جامعه بر عهده دارند و بروز بيماري هاي نو پديد و تقاضاي روز افزون  آحاد جامعه براي دريافت خدمات بيمارستاني از يكطرف و استفاده از فناوري ها و تجهيزات نوين پزشكي همه و همه موجبات افزايش هزينه  هاي بيمارستاني شده است . تا آنجا كه بيش از 60درصد هزينه هاي نظام سلامت در كشورهاي در حال توسعه مربوط به بيمارستانها است لذا ايجاد تخت هاي بيمارستاني و توزيع آنها مي بايست متناسب با نياز هاي هر جامعه منطبق با گزاره ها و مولفه ها ي آن جامعه باشد .

شاخص هاي اپيدميولوژيك و بيماريهاي آندميك و هرم سني و جنسي جمعيت در مناطق مختلف كشور بر تعداد تخت ها ي بيمارستاني تاثير گذار است آنچه كه در اين ميان مي تواند ايجاد و توزيع عادلانه تخت هاي بيمارستاني را تحت الشعاع قرار دهد نياز هاي القايي با اهداف سياسي متنفذين  در هر منطقه است كه در ايجاد تخت هاي بيمارستاني غير ضرور و توزيع نا ناعادلانه آنها در سراسر كشور تاثير گذار است و با توجه به هزينه معتنابهي كه نظام سلامت در اين عرصه متحمل مي شود بايد در نظر داشت كه صرفا ازدياد تخت هاي بيمارستاني در كشور بهبود سلامتي مردم را به دنبال نخواهد داشت بلكه توزيع عادلانه تخت هاي كشور مي تواند در ارتقاءسطح سلامت مردم تاثير گذار باشد .با يك نگاه اجمالي بر شاخص تخت به جمعيت در سراسر كشور از يكطرف ودرصد اشغال تخت هاي بيمارستاني در كشور مي توان به گلوگاههاي ناعدالتي در توزيع تخت هاي بيمارستاني پي برد هرچند شاخص تعداد تخت هاي بيمارستاني به ازاي هر 1000نفر در ايران 7/1تخت نسبت به ميانگين كشور هاي EMRO مناسب تر است ولي نسبت به شاخص جهاني كه واجد 6/2تخت به ازاي هر 1000نفر مي باشد فاصله زيادي دارد در نقشه پيش رو فقط استانهاي تهران و سمنان و يزد و خراسان جنوبي از شاخص بالاي 2 تخت به ازاي هر 1000نفر برخوردارند و بقيه واجد عدد كمتر از 2تخت به ازاي هر 1000نفر در سراسر كشور هستند و اين امر فاصله وضعيت موجود تخت هاي اكثر مناطق كشور را در وضعيت مطلوب .نشان نمي دهد از طرفي حدود 85%از بيمارستانهاي كشور زير 200تخت و فقط   5/4  %تخت بيمارستانها بالاي 400تخت هستند اين امر بيانگر آن است كه فقط 2/14درصد بيمارستانها با ظرفيت كار آمد ساخته شده اند حال آنكه ظرفيت بهينه تعداد تخت هاي بيمارستان امروزه بين 200تا 400تخت مي باشد .گاها بر اثر فشارهاي غير متعارف بيمارستانهاي مجهزي در برخي شهر هاي محروم كشور ساخته شده كه امكان پركردن خلاءنيروي انساني متخصص در آن وجود ندارد و لذا از كار آيي لازم برخوردار نيستند .

 

در دو دسته تختهای بستری  و ستاره دار تعریف می گردد.

تخت بستری:

تختهایی که در بخشهای بستری بیمارستان مستقرند و بر اساس استاندارد دارای امکانات تشخیصی، درمانی، پشتیبانی، خدماتی و پرسنلی بوده و آماده جهت بستری و مراقبت از بیمار باشد و بیمار بر روی آن جهت دریافت خدمات درمانی (به طور شبانه روزی) اقامت می گزیند و این اقامت معمولاً بیش از 6 ساعت و بطور عمده بیش از یک روز است و مشمول تعرفه هتلینگ می باشند. به این تختها، تخت فعال نیز گفته می شود. به عبارتی  تعداد تختهای اشغال شده یا اشغال نشده بیمارستانی که قابل استفاده برای بیماران بستری در هر روز است را تخت فعال گویند.

  • تختهای بستری اورژانس و تختهای LDR با ابلاغ وزارت بهداشت با وجود اقامت کمتر از 6 ساعت برخی از بیماران، جزو تختهای بستری تعریف گردیده اند.

تخت های ستاره دار / فاقد هتلینگ: 

به تخت هایی در بیمارستان اطلاق می شود که علاوه بر تخت های بستری در بیمارستان موجود بوده، معمولاً بیمار بر روی آنها اقامت کم یا کوتاهی دارد (بطور عمده کمتر از 6 ساعت) و مشمول تعرفه هتلینگ نمی باشند (شامل تخت های دیالیز، ناباروری، تالاسمی- هموفیلی، اتاق عمل، ریکاوری، سرپایی اورژانس، لیبر، زایمان، آنژیوگرافی و تختهای شیمی درمانی میباشد).

فرمول شاخص:

میانگین تعداد روزهایی که بیماران در طی یک دوره زمانی در بیمارستان اقامت دارند.

فرمول شاخص:

  • تعداد مراجعین بیمارستانی به ازاء یک تخت بیمارستانی
  • تعداد دفعاتی که تغییر در اشغال یک تخت در یک دوره زمانی معین داریم.

فرمول شاخص:

 

  • گردش تخت اتاق عمل: از تقسیم تعداد مراجعین اتاق عمل بر تعداد تختهای اتاق عمل به دست می آید.

توجه: در محاسبه کلیه شاخص های عملکردی بیمارستان (ضریب اشغال، متوسط اقامت و گردش تخت)، تعداد بیمار بستری در بخش اورژانس بستری لحاظ نمی گردد. بدیهی است که در محاسبه شاخص گردش تخت، در محاسبه مخرج کسر، تعداد تختهای بخش اورژانس بستری از تعداد تخت فعال کسر می گردد.

میانگین فاصله ای که در طول آن هر تخت بعد از ترخیص هر بیمار و قبل از پذیرش بعدی خالی مانده است.

به عبارت دیگر میانگین زمانهای خالی بودن هر یک از تختهای یک بخش بستری در یک دوره زمانی معین

می باشد.

تعریف NHS : به میانگین طول زمان (به روز) بین ترخیص یک بیمار و پذیرش بیمار بستری بعدی روی همان

تخت در یک دوره زمانی معین گفته می شود

تعداد بیمار بستری شده به ازاء هزار نفر جمعیت منطقه در بیمارستانها

فرمول شاخص:

تعداد موارد مرگ و میر بخشهای بستری (قبل و بعد از 24 ساعت از زمان بستری) از هر 1000 مورد بیمار ترخیص شده

فرمول شاخص:

 

تعداد موارد مرگ و میر بخشهای بستری (قبل و بعد از 24 ساعت از زمان بستری) در 1000 نفر جمعیت

فرمول شاخص:

تعداد تخت بیمارستانی به ازاء هزار نفر جمعیت

تختهای بیمارستانی در محاسبه این شاخص، تنها شامل تختهای بستری می گردند.

فرمول شاخص:

 

تعداد تخت ویژه فعال به ازاء  صد هزار نفر جمعیت

تخت ویژه محاسبه شده در این شاخص در ایران شامل ICU، NICU و PICU

تخت ویژه: تختهایی که درمان و مانیتورینگ بیماران بسیار بد حال بزرگسال، کودک و نوزاد برروی آنها انجام می گیرد. این تختها مجهز به تجهیزات خاص مانند مانیتور، ونتیلاتور و پرسنل آموزش دیده می باشند.

فرمول شاخص:

 

تعداد تخت CCU فعال به ازاء  صد هزار نفر جمعیت

CCU: تختهایی که درمان و مانیتورینگ بیماران بسیار بد حال قلبی بر آنها انجام می گیرد. این تختها مجهز به مانیتورینگ و پرسنل آموزش دیده می باشند.

  

فرمول شاخص:

تعداد تخت سوختگی فعال (شامل تختهای بخش سوختگی و تختهای بخش مراقبت ویژه سوختگی (BICU)) به ازاء  صد هزار نفر جمعیت

BICU: تختهایی که درمان و مانیتورینگ بیماران بسیار بد حال سوختگی بر آنها انجام می گیرد. این تختها مجهز به ونتیلاتور و تجهیزات ویژه و پرسنل آموزش دیده می باشند..

تخت سوختگی: تختهای که فقط بیماران سوختگی بر آنها بستری می گردند و مراقبت از این بیماران نیاز به پرسنل آموزش دیده دارد.

 

فرمول شاخص:

 

 

این شاخص نشان میدهد چند درصد از تختهای فعال بیمارستان، تختهای ویژه (ICU , NICU , PICU) می باشند.

فرمول شاخص:

تعداد دستگاه MRI فعال به ازاء 1 میلیون نفر جمعیت

فرمول شاخص:

تعداد دستگاه سی تی اسکن فعال به ازاء 1 میلیون نفر جمعیت

فرمول شاخص:

 

تعداد دستگاه آنژیوگرافی فعال شامل دستگاه آنژیوگرافی قلبی و پریفرال به ازاء 1 میلیون نفر جمعیت

فرمول شاخص:

 

تعداد دستگاه های پت اسکن فعال به ازاء 1 میلیون نفر جمعیت

فرمول شاخص:

تعداد دستگاه های گاما کامرا فعال به ازاء 1 میلیون نفر جمعیت

فرمول شاخص:

تعداد دستگاه های رادیوتراپی فعال به ازاء 1 میلیون نفر جمعیت

فرمول شاخص:

 

 

*دستگاههای رادیوتراپی شامل دستگاههای شتاب دهنده خطی، کبالت تراپی، رادیوتراپی نیمه عمقی و براکی تراپی می باشد، این دستگاهها در درمان بیماران مبتلا به سرطان استفاده می گردند.

تعداد دستگاه های ماموگرافی فعال به ازاء 1 میلیون نفر جمعیت

فرمول شاخص:

تعداد پرسنل فعال به ازاء یک تخت بیمارستانی

 

  • منظور از تختهای بیمارستانی در این شاخص، مجموع کلیه تختهای فعال بستری و تختهای تحت عنوان ستاره دار شامل تخت بخش اورژانس سرپایی، اتاق عمل، آنژیوگرافی، شیمی درمانی، تالاسمی- هموفیلی، دیالیز، واحدهای زایمان سنتی (لیبر، مامایی و زایمان)، ریکاوری و تختهای بخش ناباروری می باشد.

توجه: در مخرج کسر شاخصهای پرسنلی، تخت بیمارستانی (مطابق با تعریف بالا) به جای تخت بستری، از سال 97 لحاظ گردیده است.

تعداد پزشک  به ازاء یک تخت فعال

 

 

  • کلیه پزشکان اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص در یک دوره زمانی معین را شامل می شود.

 

  • منظور از تختهای بیمارستانی در این شاخص، مجموع کلیه تختهای فعال بستری و تختهای تحت عنوان ستاره دار شامل تخت بخش اورژانس سرپایی، اتاق عمل، آنژیوگرافی، شیمی درمانی، تالاسمی- هموفیلی، دیالیز، واحدهای زایمان سنتی (لیبر، مامایی و زایمان)، ریکاوری و تختهای بخش ناباروری می باشد.

تعداد کادر پرستاری  به ازاء یک تخت

 

 

  • کادر پرستاری شامل پرستار حرفه ای تحصیل کرده (کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد)، بیهوشی (تکنسین، کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد) و اتاق عمل (تکنسین، کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد)، بهیار می باشد.

 

  • منظور از تختهای بیمارستانی در این شاخص، مجموع کلیه تختهای فعال بستری و تختهای تحت عنوان ستاره دار شامل تخت بخش اورژانس سرپایی، اتاق عمل، آنژیوگرافی، شیمی درمانی، تالاسمی- هموفیلی، دیالیز، واحدهای زایمان سنتی (لیبر، مامایی و زایمان)، ریکاوری و تختهای بخش ناباروری می باشد.

این نمودار به منظور تعیین کارایی نسبی بیمارستانها به کار می رود و کاربرد جهانی دارد. این نمودار یک ارزیابی واقع بینانه از وضعیت کنونی جهت مدیران فراهم می نمایدکه بدانند آیا در راستای اهداف حرکت می نمایند یا خیر؟

در رسم این نمودار از شاخصهای ضریب اشغال، متوسط اقامت و گردش تخت استفاده می شود.

تفسیر نمودار:

 

 

75 درصد بیمارستانهای کشور درمانی هستند ولی با این وجود 55 درصد تختهای بیمارستانی کشور را شامل می شوند، علت آن است که اکثر بیمارستانهای آموزشی جزو بیمارستانهای با تعداد تختهای بالا می باشند و در مراکز استانها واقع شده اند و بیمارستانهای ریفرال اند.

 

این نمودار تنها تعداد تخت بیمارستانی هر استان را بررسی می کند و لزوم تناسب تختهای بیمارستانی با جمعیت منطقه ضرورت دارد که در فصل 4 بررسی شده است.

در کل کشور ۶۱ شهرستان کشور فاقد بیمارستان می باشند که۲۱ مورد از این شهرستانها جمعیت ۵۰ هزار نفر و بالاتر دارند.