مهارت های فراگیران ویزن (برآورد نیروی انسانی WISN)

 

مقدمه:

امروزه التزام به عدالت و ممانعت از بی‌عدالتی به يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي نظام‌هاي سلامت در جهان، به‌ویژه در كشورهاي در حال توسعه مبدل گشته است. ناکافی بودن منابع مالي و انساني از يك سو و پيچيده شدن روزافزون ابعاد سلامتي از سوي ديگر، تأمين، حفظ و ارتقاي عادلانه سلامت را در جوامع مختلف با چالش‌هاي مهمي مواجه ساخته است كه ضرورت توجه به اين مقوله خطیر براي تمامی افراد، بالاخص سياستگذاران و مسئولین ذیربط را ایجاب می‌کند.

نیروی انسانی در زمره مهم­ترین منابع بیمارستانی به حساب می‌آید و کمبودها و مازادهای آن نقش موثری بر کاهش کیفیت ارایه خدمات به بیماران دارد؛ بنابراین توجه هر چه بیشتر به منابع انسانی می­تواند منجر به کاهش هزینه‌ها و ارتقا کارایی بخش بیمارستانی شود.

برای برآورد نیروی انسانی بخش بهداشت و درمان، روش‌ها و مدل‌های گوناگون طراحی و به کار گرفته شده است. یکی از دقیق‌ترین روش‌های برآورد نیروی انسانی، تکنیک براورد تعداد نیروی انسانی مورد نیاز بر اساس بار کاری (WISN) است. در این روش پس از مطالعه و بررسی فرآیندها و شناسایی روش‌های بهینه انجام کار، به تعیین زمان انجام کارها به صورت استاندارد پرداخته می‌شود.

WISN یک ابزاری برای مدیریت منابع انسانی است که:

  • تعیین می کند که چند نفر نیروی انسانی بهداشتی درمانی از یک نوع خاص برای پوشش حجم کار یک مرکز معین مورد نیاز است.
  • فشار کار کارکنان آن مرکز را ارزیابی می کند.

روش WISN دارای این ویژگیهاست:

  • اجرای ساده، با استفاده از داده های در دسترس جمع آوری شده
  • استفاده ساده، قابل استفاده در تصمیمات مربوط به جذب نیرو در تمام سطوح خدمات سلامت
  • قابل قبول از نظر فنی برای مدیران خدمات سلامت
  • قابل درک برای مدیران غیر پزشکی
  • واقع بینانه، ارائه دهنده اهداف عملی برای بودجه بندی و تخصیص منابع

WISN چگونه می تواند به شما کمک کند؟

  • از نتایج WISN می توانید برای تصمیم گیری های مختلف استفاده کنید. اول، نتایج WISN می تواند به شما کمک کند تا چگونگی بهبود وضعیت کارکنان فعلی خود را به بهترین وجه تعیین کنید. اگر از WISN برای شناسایی نابرابری موجود در توزیع کارکنان فعلی در سطح مراکز یا مناطق استفاده کنید، می توانید اولویت های بهتری را برای تخصیص کارکنان جدید یا انتقال کارمندان موجود تعیین کنید. تجزیه و تحلیل فشار کاری به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام یک از مراکز بهداشتی باید بیشترین اولویت را برای جذب نیرو داشته باشند.
  • دوم، WISN می تواند به شما کمک کند بهترین روش را برای تخصیص کارکردها (فانکشن های) جدید و انتقال فانکشن های موجود به گروه های مختلف کارکنان سلامت به کار بگیرید. شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا تعداد نیروهای موجود در یک گروه شغلی باید کاهش یابد، گروه جدیدی از کارکنان تشکیل شود (یک رشته شغلی جدید) یا وظایف بین شغل ها جابجا شود. این کار را با مرور دامنه فانکشن های گروه های شغلی مختلف و هرگونه همپوشانی احتمالی در کار گروه های مختلف (که WISN برای آنها محاسبه شده است)، انجام می دهید.
  • سوم، محاسبات WISN بر مبنای استانداردهای حرفه ای موجود برای انجام یک جزء خاص از کار عمل می کند. بنابراین محاسبات مذکور این امکان را به شما می دهد که ببینید در کدامیک از مراکز، عملکرد حرفه ای فعلی در مقایسه با سایر مراکز کم است. با استفاده از استانداردهای حرفه ای بهبود یافته ناشی از محاسبات WISN، می توانید تعداد کارمندان بیشتر را که برای رسیدن به این استانداردهای جدید در یک کادر خاص نیاز دارید محاسبه کنید.
  • چهارم ، شما می توانید از WISN برای برنامه ریزی آتی نیروی انسانی مراکز بهداشتی و یا درمانی استفاده کنید. یعنی در محاسبات WISN به جای داده های حجم کار فعلی، می توانید از داده های مربوط به حجم کار پیش بینی شده برای خدمات آینده استفاده کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که محاسبه کنید برای ارائه چنین خدمات آتی به چه تعداد کارمند در هر یک از گروه های شغلی نیاز دارید.
  • پنجم ، شما می توانید از WISN برای بررسی تأثیر شرایط مختلف بکارگماری کارکنان بر تعداد کارکنان مورد نیاز استفاده کنید. این موارد به عنوان مثال شامل تغییر در طول هفته کاری ، افزایش تعطیلات یا سیاستهای مختلف آموزش ضمن خدمت می باشد.

تاريخ شروع: 23 آذرماه 1402

مدت:  9 ساعت

نحوه برگزاري: حضوری

شهریه (ریال): 45.000.000

تماس با مدیر اجرائی دوره اقای بهادری شماره تماس 09353003628